Jēkabpils autobusu parks attīstās sīvas konkurences apstākļos

Jēkabpils autobusu parks attīstās sīvas konkurences apstākļos

26.Janvāris, 08:34, 2018 Administrators

SIA “Jēkabpils autobusu parks” (JAP) turpina attīstīties un veic pasažieru pārvadājumus arvien plašākās teritorijās. Reisos izbrauc autobusi, kuri aprīkoti ar  audiovizuālajām  iekārtām pieturu paziņošanai, videonovērošanas sistēmām   un kondicionieriem.  Dauzi no tiem ir aprīkoti ar pacēlājiem, lai  varētu uzņemt pasažierus ar funkcionāliem traucējumiem un vecākus ar bērnu ratiņiem. Sarunā SIA „Jēkabpils autobusu parks” direktors Jānis Ščerbickis atklāj  gan uzņēmuma sasniegumus, gan problēmas pasažieru pārvadājumu nozarē.

- Kopš septembra apkalpojam līnijas Pļaviņu novadā, bet no šī gada janvāra veicam reisus visā bijušā Jēkabpils rajona teritorijā – Aknīstē, Viesītē, Salā, Jēkabpils un Krustpils novadā. Patlaban ik dienu uzņēmuma autobusi kopumā mēro 13000 km un pārvadā  vidēji ap 8000 pasažieru. Pēc nobraukuma darba apjoms mums ir palielinājies par 9,7%.  Lai mēs varētu izpildīt augošās prasības, kas tiek  izvirzītas pasažieru pārvadātājiem,  un saglabāt konkurētspēju, nākas atteikties no autobusiem, kuri vēl kalpo samērā labi, tomēr patērē vairāk degvielas un tajos nevar nodrošināt pietiekami ērtus apstākļus un mikroklimatu. Saimnieciski plānojot finanses, samazinot administratīvos izdevumus, pēdējos piecos gados esam nomainījuši 70% ritošā sastāva, iegādājoties pilnīgi jaunus vai mazlietotus autobusus, kuri ir ekonomiskāki degvielas patēriņā  un ir aprīkoti ar iekārtām, kas nodrošina pasažieriem augstāku komforta līmeni.  Līdz šī gada jūlija vidum plānojam iegādāties vēl deviņus ar gāzi darbināmus videi draudzīgus autobusus, kuri kursēs Jēkabpils ielās. Taču, lai cik modernus  autobusus iegādāsimies, pārvadājuma kvalitāte vislielākajā mērā būs atkarīga no autobusa vadītāja braukšanas meistarības, precizitātes, atbildības un spējas saprasties ar dažādiem cilvēkiem. Vēl viens svarīgs kritērijs, pēc kura vērtē pasažieru pārvadātājus, ir reisu izpilde. 2016.gadā no 14500 reisiem neesam izpildījuši tikai 0,03%, no tiem 50% - sliktu ceļa apstākļu dēļ.

- Ko vēl darāt, lai pasažieri būtu apmierināti ar JAP pakalpojumiem?

- Patiesībā jau viss mūsu darbs ir virzīts uz to, lai pasažieri ceļā justos droši un ērti, lai viņi nokļūtu vajadzīgajā vietā noteiktajā laikā, lai darbinieki, kas viņus apkalpo, ir laipni un atsaucīgi. Braucēju ērtībām ieviešam abonementa biļetes, kas arī  finansiāli ir izdevīgāk. Patlaban tādas var iegādāties Jēkabpils pilsētas, Pļaviņu un Aknīstes maršrutiem. Lai izzinātu mūsu klientu vērtējumu par mūsu darbu, viņu vēlmes un ierosinājumus, pērn aptaujājām vairāk nekā 900 pasažierus, šogad aptauju atkārtosim.

- Kā motivējat uzņēmuma darbiniekus godprātīgam darbam?

- No 2017.gada visi darbinieki ir  nodrošināti ar veselības apdrošināšanas polisēm, šoferiem atmaksājam kursus 95. koda ieguvei.  Pašlaik izstrādājam jaunu atlagojuma modeli, lai mazinātu atšķirības darba samaksā starp autobusu vadītājiem, kuri strādā starppilsētu līnijās un mazāk rentablajos reģionālajos maršrutos. Autobusu parkā esam labiekārtojuši šoferu atpūtas istabu, atslēdznieku ģērbtuves, izremontējuši aktu zāli, kurā rīkojam svētku pasākumus darbiniekiem un viņu bērniem. Arī Pļaviņās un Rēzeknē esam atraduši telpas, kur šoferiem atpūsties un pavadīt laiku līdz nākamajam reisam. Lai atvieglotu autobusu apkopes darbus, esam modernizējuši mazgātavu, tagad transportlīdzekļu mazgāšanu piedāvājam arī kā ārpakalpojumu. Uzņēmuma finanšu uzskaitei un datu apstrādei ieviesām efektīvāku grāmatvedības programmu. Vēl pērn iegādājāmies  vienota stila darba apģērbu  šoferiem, autoostas darbiniekiem un kontroles dienestam. Pasažieriem patīk, daudzi ir izteikuši komplimentus par šoferu izskatu.

-Kādas vēl tradīcijas piekopjat savā kolektīvā?

- Mēs turam godā  bijušos darbiniekus, kuri jau sen ir pensijā, bet uzņēmumā nostrādājuši ilgus gadus. Apaļās dzīves jubilejās viņus atceramies un dodamies ciemos apsveikt. Protams, arī pašreizējos darbiniekus sveicam apaļās dzīves un darba jubilejās. Vairāks reizes gadā nodrošinām bezmaksas transportu uz kultūras pasākumiem un sporta mačiem. Darbinieki ir apmeklējuši teātra izrādes Rīgā, Daugavpils teātrī un GORĀ. Daudzi no  mums aizraujas ar sportošanu. JAP komandai vienmēr ir labi rezultāti veselības spartakiādē, ko ik gadu rīko Pasažieru pārvadātāju asociācija. 2013.gadā bijām pirmie, 2015. gadā palikām trešie, 2016. gadā izcīnījām otro vietu, bet pērn atkal tikām uzvarētāju godā. Pēc noteikumiem uzvarētāju pienākums ir organizēt nākamo spartakiādi, tā ka pavisam drīz jāsāk nopietni strādāt arī šajā virzienā. Spartakiādes norises vieta jau ir rezervēta – pie Rušonas ezera. Arī ikdienā šoferiem ir iespēja uzņēmuma telpās trenēties un pacīnīties novusā un galda tenisā. Vēl rīkojam sarunu vakarus, kad tiekamies ar dažādiem speciālistiem un interesantām personībām. Decembrī ar uzņēmuma darbiniekiem piekrita tikties Jēkabpils reģionālās slimnīcas galvenā ārsta vietniece Ruta Miķelsone un pastāstīja daudz ko  ikvienam noderīgu – kā rūpēties par savu veselību, par šoferu darba riska faktoriem. Februārī uzņēmumā viesosies Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras pārstāve.

- Kādas problēmas apgrūtina pasažieru pārvadātājus?

- Pārvadātājiem nemitīgi jārēķinās ar savstarpējo aso konkurenci, jo konkursos piedalās pieci, septiņi pretendenti, turklāt pasažieru pārvadātāju tirgū Latvijā cenšas iekļūt arī kaimiņvalstu pārvadātāji. Pārvadājumus apdraud arī straujā cilvēku skaita samazināšanās laukos. Maršruti, kuros autobusu piepildījums ir mazāks par 20%, nes finansiālus zaudējumus, un tas var izraisīt kārtējo maršrutu likvidāciju. Pašlaik sabiedrībā notiek asas diskusijas par sabiedrisko pārvadājumu  samazināšanu Latvijā 5 000 000 km apjomā. Neskatoties uz to, pieaug prasības par pakalpojumu kvalitāti – pasažieru drošību, ērtībām. Lai šīs prasības nodrošinātu, uzņēmumiem jāiegādājas jauni un moderni autobusi, bet to nevar izdarīt bez lieliem  finanšu ieguldījumiem. Vēl viens sāpju sāpīgs jautājums ir ceļi, īpaši lauku teritorijās.  Bedraino un ziemā slideno  ceļu dēļ tiek kavēti vai reizēm vispār netiek izpildīti reisi, to dēļ tiek bojāti un ātrāk nolietojas autobusi. Protams, arī kolektīvā vēl daudz kas darāms.  Dažreiz pasažieri sūdzas par to, ka šoferi nav pietiekami laipni, no pieturas aizbraukuši pirms grafikā paredzētā laika, ka autobusi nav pietiekami tīri. Lai uzlabotu apkalpošanas kultūru, uzņēmuma darbiniekiem notiek mācības, kurās pārrunājam katra pienākumus un atbildību, analizējam konkrētas komunikācijas  situācijas. Konfliktsituāciju analīze bieži gan parāda, ka  patiess ir teiciens – viena pagale nedeg. Šoferiem reizēm nākas saskarties ar pasažieriem, kuri aizmirst, ka arī viņiem autobusā ir zināmi uzvedības noteikumi, kuri  izturas izaicinoši, pēc principa – klientam vienmēr taisnība. Runājot par autobusu tīrību, varu apgalvot, ka katrs autobuss iziet reisā nomazgāts un iztīrītu salonu. Kārtīgākiem jābūt pašiem pasažieriem, sevišķi pilsētas maršrutos, kur maiņas laikā šoferis pārvadā vairākus tūkstošus pasažieru. Ja vienam, otram, trešajam „izkrīt” konfekšu papīri, izlietotās biļetes, košļājamās gumijas, „aizmirstas” tukšās minerālūdens pudeles un sulu paciņas,  diez cik uzkopts autobuss neizskatās.  

Vēlos pateikties uzņēmuma darbiniekiem par ieguldīto darbu! Neskatoties uz lielākām un mazākām problēmām, esam gatavi jauniem izaicinājumiem un nākotnē skatāmies ar cerību, daudz kas ir mūsu pašu rokās. Kā strādāsim, tā dzīvosim!